Pää kuntoon pelaamalla

SuomiAreena-viikkoni pyörähti käyntiin keskustelulla ”Pelaaminen puhuttaa, mutta voiko pelaamalla parantaa päänsä?”.

Pelaaminen käsitteenähän voi tarkoittaa perinteiseen yhdessäoloon liittyvien seura- ja lautapelien lisäksi ainakin urheilua, viihteellistä konsolipelaamista, ammattimaista e-urheilua, urheiluvedonlyöntiä, erilaisia uhkapelejä, markettien kolikkopelejä tai vaikka pokeria verkkomaailmassa.

Pelaamalla pää kuntoon, panelistit Eetun aukion lavalla

Keskustelun aikana ehkä visaisin hetki koettiin, kun yleisöstä esitettiin perusteellisesti pohdittu kysymys panelisteille. Kuulija halusi tietää, miksi lapsille ja nuorille suunnattuihin, mobiilipeleihin ei suhtauduta kuten uhkapeleihin pelihaittoineen, sillä suosituimmat pelit sisältävät nykyään pelissä menestymisen ja pelin etenemisen kannalta lähes välttämättömiä ostoja. Kysymys sai panelistit mietteliäiksi ja lopulta Colossal Order-peliyhtiön toimitusjohtaja Mariina Hallikainen vastasikin kysymykseen sälyttäen vastuun asiassa lasten ja nuorten vanhemmille.

Hallikaisen vastauksen jälkeen jäinkin pohtimaan, miten yritys, jonka ansaintalogiikka perustuu tietynlaiseen koukuttamiseen, toteuttaa yritys- ja yhteiskuntavastuuta liiketoiminnassaan. Ei ole varsinaisesti helppo yhtälö. Ja erityisen ajankohtaiseksi tämä kysymys nousi juuri viikko sitten, kun julkisuudessa käytiin keskustelua RAY:n peliautomaateista ja ongelmapelaamisesta.

Peliala tulee kuitenkin nähdä myös mahdollisuutena. Keskustelussa nostettiin esiin e-urheilun suuruudeltaan noin puolen miljardin euron globaalit markkinat sekä peliammattilaisuus uravalintana. E-urheilun potentiaalista kertoo viime viikolla Saksan Kölnissä pelattu Counter Strike-pelin Major-turnaus. Sunnuntain finaalia oli seuraamassa paikanpäällä 14 000 katsojaa ja palkintorahaa turnauksessa jaettiin yhteensä miljoona dollaria, mistä voittajajoukkueen osuus oli puolet.

Vastauksena keskustelun otsikon kysymykseen siis: kyllä, pelaamalla voi sekä sekoittaa että parantaa päänsä, joten tärkeää onkin, että myös haittojen ehkäisy ja hoito kulkevat pelimarkkinoiden kehittymisen rinnalla.