Miten voi olla, että saksalaiset omistavat grillaamisen?

Grillaaminen, tuo saunan, sisun ja perkeleen ohella suomalaisista asioista suomalaisin. Miten niin muka saksalaiset omistavat? Grillaaminen, tai tamperelaisittain rillaaminen, sehän on maailmanmestari-Jutilan lempihommaa, eihän se nyt mikään saksalaisten juttu ole. Eihän?

Mainostajien liiton markkinointiaiheista paneelia juontanut Tuomas Enbuske esitti otsikon kysymyksen Keskon johtaja Lauri Peltolalle: ”miten voi olla, että saksalaiset omistavat grillaamisen?” Tällä hän tietenkin tarkoitti sitä, että saksalainen Lidl, jonka Suomen toimintojen johtaja Lauri Sipponen osallistui myös kyseiseen keskusteluun, on onnistunut liittämään grillaamisen kiinteästi brändiinsä. Toisin kuin esimerkiksi juuri Kesko. Tai S-ketju.

Peltolan ytimekäs vastaus kuului näin: ”Se on markkinointia”. Niinhän se on. Viimeistään tässä vaiheessa kaikki Antinkatu 5:en saapuneet kuulijat tiesivät vastauksen keskustelun otsikon kysymykseen: ”Onko markkinoinnilla mitään merkitystä?”. Ja vastaushan kuuluu tietenkin, että on, todellakin.

Markkinoinnista, tai oikeammin sen markkinointiosaamisen puuttumisesta, on tullut vakioselitys Suomen vientiongelmiin. Sekä henkilöt, joilla luultavasti on jonkinlaista markkinointiymmärrystä, että maallikkoanalyytikot tulkitsevat Suomen viennin alavirettä sillä, että suomalaisilla on kyllä osaamista valmistaa vientikelpoisia tuotteita, mutta kukaan ei osta niitä, koska suomalaiset eivät osaa markkinoida.

Mainostoimisto Hasan & Partnersin toimitusjohtaja Eka Ruola tarjosi läsnäolijoille ilmaisen ohjeen kasvun aikaansaamiseksi: ”Se yritys, joka uskaltaa nostaa markkinointijohtajan yrityksen johtoryhmään, tulee saavuttamaan kaksinumeroiset kasvuluvut (%) seuraavan kahdentoista kuukauden aikana”. Melkoisen kova lupaus, mutta tästä on Ruolan mukaan olemassa jo näyttöä.

Suomalaisyritysten menestyksen esteenä ei siis välttämättä olekaan markkinointiosaamisen puute vaan kyse on priorisoinnista. Markkinointi nähdään kulueränä eikä investointina. Markkinointiin sijoitettu euro poikii itsensä takaisin moninkertaisesti pidemmässä horisontissa, markkinoinnista säästetty euro puolestaan lämmittää ainoastaan hetken.

Panelistit vasemmalta lukien: Anne Berner, Anssi Vanjoki, Eka Ruola, Lauri Sipponen, Lauri Peltola sekä juontaja Tuomas Enbuske