Uusia veromuotoja tieliikenteeseen

Oikein ministeriön voimin lähdettiin vastaamaan viimevuotisen Suomi-Areenan keskusteluun jossa ”satelliittiverot” saivat nuivan kohtelun. Nyt Jorma Ollilan johtama työryhmä on asiaa tutkimassa ja mielipidemittauksia tehty. Autoilun verotus koetaan korkeaksi. Nykyjärjestelmä on ollut halpa keino, verottaa polttoainetta mutta myöhemmin on lisätty ajoneuvovero mikä on lisännyt perinnän kustannuksia. Verojen keruuta halutaan tulevaisuudessa seurata älykkäämmin, suureksi juuri pääkaupunkiseudun lähtökohdista. Asia esitetään niin että autovero alenisi ja ajoneuvovero poistuisi mutta veroaste ei suurenisi. Väistämättä vaikuttaa siltä että pienituloiset autoa tarvitsevat joutuvat autoveron alennuksen maksumiehiksi. Ammattiliikenteen turvaaminen on vaikeaa, tässähän on epäonnistuttu, töiden valuessa halpamaiden toimijoille. Autoliitto ja Tj. Pasi Nieminen vastustavat hanketta. Nykyinen polttoaineen verotus omaa kyvyn huomioida ajoympäristö ja päästöt, kulutuksen kautta. Huippumoderni järjestelmä tuskin tulee huomioimaan auton kulutusta. Ei ole ihme ettei päästöasiaa enää korostetakaan. . On vaikeaa rakentaa niin älykäs ”ohjaava” järjestelmä joka ei vaatisi poikkeuksia ja kompensaatiota, pelkkä km-perustainen järjestelmähän ei olisioikeudenmukainen. Keskustelussa tuli ilmi että ehkä pitäisi veloittaa vähemmän paljon ajavilta.. siinä sitten sitä taas ollaan! Joka tapauksessa se paljonko ajat, missä ajat, miten ajat ja mihin aikaan ajat – siitä maksat.. ja taksat tulevat määräytymään valtion kassatilanteen mukaan.. ja se totisesti tulee olemaan heikko hyvin pitkään. Mieluimmin vanha järjestelmä kuin torso rahastusautomaatti.
(Voidaanko tieliikenteen verot kerätä älykkäästi ja oikeudenmukaisesti -Lliikenne- ja viestintäministeriö)
Pasi Nieminen, Sampo Hietanen, Pekka Sauri, Anita Mikkonen, Jorma Ollila