Tiet yhä surkeammassa kunnossa

Olin Autoliiton järjestämässä Lauri Karhuvaaran juontamassa tiestön rapautumista käsittelevässä tilaisuudessa BePOPissa. Valtion tulot liikenteestä ja autoilusta yhteensä eri veromuodoilla kerättynä ovat noin 7,7 mrd euroa, se on samaa luokkaa kuin maamme velanottokin. Tästä summasta vain kymmenkunta % palautuu tiestön ylläpitoon. Jotta teiden rapautuminen voitaisiin pysäyttää se vaatisi 100-200 milj vuotuisen panostuksen. Tällä hetkellä päällystetään vain runsas 2600 km. Lisäpanostus olisi tarpeen vaadittavan noin 4000 km saavuttamiseksi. Tilanne vaikuttaa surkealta, uusista isoista investoinneista olisi luovuttava jotta nykyiset tiet saadaan kuntoon. Panelistejakin ajatus näytti miellyttävän. Virkamiehiä se ei tietysti miellytä, suurhankkeiden vuosikymmeniä jatkuva suunnittelu ja tutkimukset työllistävät, kaavamuutokset, valitusrumbineen antavat elinikäisen työn. Rahaa kuitenkin palaa kokoajan eivätkä nykyiset veronmaksajat niistä hyödy. Päällytysurakoista selvitään vain kevyesti kilpailuttamalla. Keskustelussa vihreiden Johanna Karimäki toi esiin teiden parannukset työllistämistöinä, siten aiemmin tehtiin monet valtateistä. Valtatie 2 esimerkiksi on tehty aikanaan valtion työllisyystöinä. On selvää että jotain muutoksia nykykäytäntöön on tehtävä, kustannuksiakin olisi saatava alas jotta päällystettyjä kilometrejä saadaan lisää. Uudet verotusmuodot eivät toisi mitään ratkaisua tähän ongelmaan, liikenteemme verotuksemme taso nyt jo aivan huippukorkea eikä tarpeetonta liikennettä juuri olekaan. Satelliittiperusteisuus olisi juuri tällainen hallitsematon suoneniskijä, jota ei kaivata.
Viime talvi oli täysin surkea, ei pakkasta, vettä, kuitenkin 4 kuukautta ajettiin nastarenkailla, oliko se tarpeen? Vuosittainen ajosuorite kasvaa edelleen joista 1/3 talvella ja talvirenkaat ovat aiempia vuosia parempia, nastattomien käyttöön pitäisi pyrkiä. Asfaltin pinta kuluu ennen aikojaan, meluhaitta on suurempi, myös tiestä ja nastoista irtoava pöly on todettu hyvin myrkylliseksi.
Joka tapauksessa riittävän suuri korvamerkitty raha teiden korjaamiseen olisi välttämättä tarpeen. Se on oltava tasoltaan selkeästi tämän vuotista suurempi ja olisi kirjattava seuraavaan hallitusohjelmaan.