Tie ja ruuhkamaksut, satelliitin avulla?

Valtiolla on meneillään selvitys miten autoilijoiden veropohjaa voitaisiin laajentaa. Autoliiton järjestämässä tilaisuudessa kerrottiin ettei ensimmäistä kertaa tutkita nykyaikaisen tekniikan käyttöönottoa. Puheissa on perusteltu sitä ettei nykyisellä järjestelmällä jossa polttoainetta verottamalla pystytä riittävästi ohjaamaan autonkäyttöä siten että se vähenisi ruuhkaisilta väyliltä. Ongelmat koskevat kyllä pääsääntöisesti vain pääkaupunkiseutua. Poikittaisliikenteen kehittämisessä ei ole onnistuttu ja kehätiet ovat ruuhkaisia. Helsingin keskustan ongelmat ovat ratkenneet pysäköintimaksuja korottamalla. Tuleva järjestelmä mahdollistaisi monipuoliset mahdollisuudet seurantaan ja sitä kautta tietysti verotukseen. Ajettu kilometrit ja alue ja/tai aika voisivat olla verotuksen perusteena. Keskustelussa ollut virkamies arveli näillä uusilla veromuodoilla korvattavan nykyisiä verotusjärjestelmiä.
Kokemusta veronkorotuksista löytyy: pienillä marginaaleilla ajaneet kotimaiset kuljetusyrittäjät ovat ajettu konkurssiin ja kuljettajat työttömiksi. Sillä työt ovat siirtyneet virolaisille ja venäläisille. Tilapäiseksi aikoinaan puhuttu auton käyttömaksu on nykyään ns päästöperusteinen käyttövero. Tällöinkin rankaistiin vanhan auton omistajia.
Nykyisellä pa-verotuksella päästöperusteisuus toteutuu riittävästi. Mitä enemmän ajat, enemmän maksat veroa. Kaupungeissa kulutus on suurempi. Valtioon ja poukkoileviin hallituksiin emme voi luottaa. Suomen ei pidä edelläkävijänä lähteä tällaiseen kalliiseen ja raskaaseen uuteen verotuksen muotoon. IT-hankkeen puolestapuhujat toivovat päädyttävän siihen että uuden auton ostajat maksavat autoveroa vähemmän. Suurin osa väestöstä ei voi haaveilla uudesta autosta. Vanhaan rotiskoonkan ei käsirahaa ole. Luottamusta veronkerääjä valtionvarainministeriöön kuin mahdollisesti tulevaisuudessa liikenneministeriöön ei ole, joten vastustaessaan mahdollista hanketta, Autoliiton Pasi Nieminen on hyvällä asialla. Monet IT-investoinnit ovat julkisella sektorilla valuneet hukkaan, tämän järjestelmän saanti toimivalle ja turvalliselle tasolle on myös hyvin kallis ja avaa ovet kansalaisten perinpohjaiseen nylkemiseen ettei siihen pidä missään tapauksessa ryhtyä.