Kun ajat, ajat

Käynnissä oleva Liikenneturvan kampanja painottaa ajamiseen keskittymistä, muun räpeltämisen sijaan. Bebopin tilaisuudessa oli keskustelijana myös tuore ministeri Anne Berner. Mielenkiinnolla halusin kuulla mitä autoritaarista ja kontrolloivaa autoilijoiden pään menoksi tällä kertaa vihreillä oli. Ylilyönneiltä kuitenkin tällä kertaa vältyttiin, paikalla heistä oli Jyrki Kasvi. Vai miten on haaveilut robottiautoista? joukkoliikenne yksityisin robottiautoin, kiskoliikennettä tukeville vihreille ei liene mieluisaa? Kuitenkin toivottavasti ”spora-virkamiesten” valta maassamme heikkenee.
Kuolinkolareiden Eu:n kautta tullut sitoumuksemme puolittaa ne v 2010 tasosta on haastava. Liikennekäyttämiseen vaikuttaa vain pitkäaikainen valistus, teema kerrallaan kampanjointi, sopivin rankaisuin tehostettuna. Päihde- ja mielenterveysongelmaisten henkilöiden itsemurhia ja murhia liikenteessä ei voida täysin estää alkolukoin. Päihteissä ajavan auton menetys valtiolle ja romutettavaksi/huutokaupattavaksi olisi keino ja hillitsisi myös ajoneuvojen lainaamista. On selvää ettei peltipoliisien lisääminen tai sakkojen koventaminen heihin tehoa. Kovempi puuttuminen nuorten varhaiseen liikennekäyttäytymiseen on yksi keino. Ihmetyttää, esim. monille mopoilijoille on epäselvää ajoneuvon paikka ajoradalla.
Ajoneuvojen tekninen kehittyminen on vähentänyt huomiota ajotaidon kehittämiseen, olen huomannut että viime vuosina on sattunut muutamia tieltä nuorten kuolemaan johtuvia tieltä suistumista vailla muita tekijöitä kuten ylinopeutta tai päihteitä. Kuitenkin nuorten liikennesilmä on eri luokkaa kuin aiempina vuosikymmeninä kun liikenne oli vähäisempää. Ikääntyvien ja kroonisesti sairaiden ajokunnon määrittämistä pitää edelleen kehittää ja asenneilmapiiriä keventää varhaisempaan kortista luopumiseen.
Liikenneturva on oikealla asialla tuodessaan esiin sitä mikä on autoilijan kunto kun rattiin menee ja siitä on jokaisella vastuu. Harmi että media usein käsittelee liikennettä ja autoilua vain valtion tulon lähteenä, kuten verotuksen, virhemaksujen tai sakotuksen kohteena. Valtion uskottavuus liikenne ja sen verotuksessa on mennyt mm tuontiautojen verotuksen ja mm hölynpölyksi osoittautuneiden ”tilapäisten” ja ”päästöperustaisen” ajoneuvoverotuksen myötä. Järjestöjä siis tarvitaan yhteisen edun vuoksi. Huom turvavyö kiinni ja kypärä päähän.