Hyvä vai ahne yhtiö – eikö se voi olla sama asia?

Myönnän, kävin tänään Antinkatu 5:ssä vain kuullakseni Bruce Oreckin livenä, mutta ekonomisti minussa jäi hieman pettyneeksi keskustelun antiin. Kun aiheena on niinkin mielenkiintoinen aihe, kun Hyvä vai ahne suuryhtiö, ja kun keskustelijatkin olivat kovan tason keskustelijoita, odotukseni oli jossain muualla kuin pitkällisessä verotus – ja tuotekehittelykeskustelussa.

Olihan siitäkin mielenkiintoista kuulla, mutta pakko myöntää, että keskustelusta jäi päällimmäisenä mieleeni Bruce Oreckin sukat ja tapa herätä aikaisin aamulla. Ellen olisi tehnyt runsaasti muistiinpanoja, tätä juttua ei olisi koskaan kirjoitettu.

En pidä vastakkainasetteluista, minusta maailma vain ei ole mustavalkoinen, vaan se on täynnä kaiken maailman värejä ja harmaan sävyjä. Siksi mietin suurimman osan keskustelusta sitä, eikö ahnekin yhtiö voi olla hyvä? Tai voiko hyvä yhtiö olla ahne. Kansantaloustieteen opinnoista on jäänyt ainakin sen verran mieleen, että yritysten tarkoitus on tuottaa voittoa. Voittoa tuottava yritys menestyy, kykenee investoimaan ja työllistämään ihmisiä.

Käyty verokeskustelu oli kyllä mielenkiintoinen, mutta ei juurikaan uutta esiin tuova. Yrityksethän eivät koskaan ole halunneet maksaa veroja, muutamia harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta. Veroja maksamalla yritykset toivovat saavansa jotain vastineeksikin. Infrastruktuurista ei juurikaan keskustelussa puhuttu, vaikka itse ajattelisin, että sillä, onko paikkakunnalla kunnolliset tiet, nettiyhteydet ym. on iso merkitys yrittäjänkin kannalta, vaikka toisaalta, teitä ja nettiyhteyksiä on muuallakin maailmassa tarjolla. Olli-Pekka Heinonen sentään mainitsi, että isot yritykset ovat Suomessa, koska täällä on hyvät rakenteet.

Tilaisuudessa esitettiin panelisteille kysymyksiä, joihin voi vastata nostamalla punaisen ei-kortin tai vihreän kyllä-kortin. Mielenkiintoisin kysymys oli mielestäni se, onko Suomi maailmalla iso imagotekijä? Niinhän me suomalaiset uskomme. Kuten kuvasta näkyy, suomalaiset uskoivat tänäänkin. Muilla oli hieman toisenlaiset näkemykset: maassamme olisi potentiaalia, mutta, mutta….

Suomessa tapahtuu upeitakin asioita, mutta me emme osaa myydä niitä maailmalle. Markkinointiakin pitäisi olla enemmän, mutta kaiketi me suomalaisina uskomme, että muut jo tietävätkin, kuinka hyviä meidän tarjoamamme palvelut ovat. Suomalaisena sitä toivoo, että meidät huomattaisi ilman että pitäisi nostaa itse nostaa itseään esille…. ja toivottavasti ne kaikkien näkemät sukat olivat suomalaiset.

Sukat.