Musiikki on persiljaa leivän päällä

Raha ja musiikki, Kirjurin kesäravintola
19.7.2013 klo 12.15

Laadukas keskustelu ei ollut rokkiin eikä populaarimusiikkiin verrattavaa mutta monimuotoista jazzia se enemmänkin muistutti. Ryhmän kokoonpano oli heterogeeninen ja siksi onnistunut. Kansanedustaja ja ex Ylen johtaja Mikael Junger luokitteli kolme musiikin maailmaa: harrastajat, suomalaista kulttuuria eteenpäin vievä maailma ja varallisuutta luova maailma. Jokaisessa maailmassa on eri säännöt. Tähän yleisradion bluesmusiikkitoimittaja ja bluesin henkinen mesenaatti Esa Kuloniemi lisäsi ammattimuusikoiden maailman, jotka ovat selviytyjiä, he luovat itse musiikkia, toimivat tuottajina ja managereina eivätkä saa rahaa julkiselta sektorilta. Muusikolla ei aina ole em. taitoja ja on siksi vaarassa joutua vaikeuksiin mm. raha-asioissa.

EU –parlamentaarikko Sirpa Pietikäinen sanoitti taitavasti keskustelua esittäen musiikin porttiteorian, jossa ihminen kulkee kevyestä hevimpää musiikkia kohti. Kaivattiin portinvartijaa, joka edellyttäisi ihmistä kokeilemaan uusia musiikin muotoja joista voi syntyä yllättäviä elämyksiä joita M. Junger totesi ihminen tarvitsevan elääkseen. Yleisökommentissa opettajaopiskelijoiden liiton edustaja toi esiin taiteen välttämättömyyden ihmisen tasapainoisessa kehityksessä. S. Pietikäinen totesi, että musiikki on liian usein pelkkää persiljaa leivän päällä ja jo kouluvaiheessa pitäisi opettaa kulttuurin lukutaito.

Suomessa ei tehdä taidetta riittävästi ulkomaille vietäväksi vaikka M. Jungerin mukaan suomalaisilla on luovuutta keskimäärin enemmän Euroopan muihin maihin verrattuna. Ulkomailla on suuria mahdollisuuksia, kun viedään oikeanlaista musiikkia oikeaan paikkaan. Aina ei kannata tuijottaa Yhdysvaltoihin vaan Aasiassa ja Etelä-Amerikassa on mahdollisuudet menestyä. Hämmennystä herätti se, että miksi suomalaiset kokevat maailmalla saavansa toteuttaa itseään vapaammin kuin kotimaassa. Ilmaan jäi leijumaan sellainen tunne, että tukkiiko Suomen kansa itse omaa luovuuttaan ja avoimuutta uusille kokeiluille?

Valtion säveltaidetoimikunnan johtaja, muusikko ja tohtori Aija Puurtinen kertoi apurahojen jakoperusteista. Pelkkä demoäänite ei riitä vaan hakemuksessa pitää näkyä hakijan taustatiedot, tavoitteet, suunnitelmat ja aikataulut. Musiikin laadullisia mittareita pohdittiin monesta suunnasta eikä siihen yksittäistä keinoa löytynyt. Yleisradion ohjelmapolitiikka ja musiikkilistat herättivät kiivaita mielipiteitä. E. Kuloniemi totesi, että musiikkiaiheisien realityohjelmien tuloksien seuraamisen olevan surullista katsottavaa, kun amatööri joutuu ”kertakäyttökaman” ominaisuudessa mediamaailman pyöritykseen.

Juontaja Tomi Korhosen inspiroima keskustelu oli hedelmällistä mutta hieman teoreettista lukuun ottamatta E. Kuloniemen kommentteja muusikon näkökulmasta. Muusikoiden maailmaan kuuluu usein epäsäännölliset työajat, matkustamista, valvomista, huonoja taukotiloja mutta rutkasti huumoria. Nämä käytännönläheiset teemat jäivät käsittelemättä.