Oppiiko verkossa ottamaan verikokeen?

Voiko insinööriksi tai sairaanhoitajaksi opiskella verkossa?
Matti Apunen, Harri Ketamo, Jani Mäntysaari, Mika Nokelainen, Anne Pohjus, Soile Ojanen

Opiskelu on muuttunut paljon siitä, kun minua edeltävä sukupolvi hankki koulutustaan. Yksi suuri muutos on internetin hyödyntäminen opetuksessa. Kokonaisen korkeakoulututkinnon hankkiminen ilman, että tarvitsee nenäänsä näyttää koulussa kuulostaa samalta kuin ajokortin voittaminen muropaketista: Aku Ankka tekee niin. Anne Pohjus muistuttikin, että kokonaan verkossa suoritettavien opintojen ja silkan lähiopetuksen välissä on paljon erilaisia välimuotoja ja yhdistelmiä. Verkkoa hyödyntämällä on mahdollista joustavoittaa opiskelua ja suunnitella opiskelijalle sopiva oppimispolku. Varsinkin aikuisopinnoissa, joissa opiskelijoiden kalenteria täyttää myös työelämä ja perhe, luentojen seuraaminen netistä itselleen sopivaan aikaan saattaa olla monelle ainoa mahdollinen tapa suorittaa tutkinto. Toki suuri osa nuoristakin työskentelee opintojen ohessa, mutta työ on useammin ilta- ja viikonloppupainotteista ja päivät käytetään opiskeluun. Itse näkisin verkkokurssit, joissa opintomateriaali on kokonaan tai osittain netissä ja tehtävät palautetaan sähköisessä muodossa, hyvänä työkaluna sujuvoittaa teoriaopintoja. Harri Ketamo toi esiin pelien ja simulaatioiden mahdollisuudet käytännön opetuksessa; niillä opiskelija voisi testata taitojaan esimerkiksi hoitometodien valinnassa ilman, että kenenkään reaalimaailman potilaan henkeä riskeerataan.

Panelistien keskuudessa tiedostettiin, että opiskelijalla tulee olla mahdollisuus saada myös kasvokkain ohjausta opettajalta ja varsinkin hoitoalalla päästä todelliseen kosketukseen oikeiden potilaiden kanssa. Kukaan ei kuitenkaan ollut huolissaan opiskelijoiden välisestä vuorovaikutuksesta, joka on monelle opiskelijalle tärkeä motivaation lähde ja henkinen tuki. Kokemuksen äänellä voin sanoa, että opiskelutoverien kohtaaminen voi olla tärkeä syy lähteä oppitunneille ja kahvitauolla oppimisprosessi jatkuu, kun käydään keskustelua tunnin aiheesta. Tukiopetustakin uskaltaa pyytää asian paremmin ymmärtäneeltä kaverilta, kun ollaan jo luennoilta tuttuja. Matti Apusen visiossa ensimmäisen vuoden opinnot voitaisiin suorittaa kokonaan verkossa, toisena vuonna olisi sitten käytännönläheisempää opetusta. Voi vain kuvitella, millaisissa lukemissa huitelisivat korkeakoulujen keskeyttämisprosentit tällaisen uudistuksen jälkeen.