Lukio - yhteiskuntakiihdyttämö?

Ei ole yhdentekevää millaisia vaikutteita nuori saa lukioaikana. Kehityspsykologisesti nuoren ihmisen kehityksessä tapahtuu suuria itsenäistymisen ja pohdinnan askeleita. Kaupungintalon pihalla mietittiin lukion ovien kiinnipysymistä ja avautumista lähinnä yhteiskunnallisen vaikuttamiskasvatuksen näkökulmasta.  

Ylioppilaslakit päässään ja varoitusliivit yllään Lukiolaisten Liiton jäsenkunnan edustajat olivat valmiina puhaltamaan pilliinsä keskeyttääkseen panelistien keskustelun. Idea oli hyvä, mutta harmillisen vähän nuoret uskalsivat mahdollisuutta käyttää. Suomalaiset ovat niin varovaisen kohteliaita ja kokeneita puhujia on ymmärrettävästi paha mennä keskeyttämään. Ylioppilaslakit korostivat ehkä tahattomastikin liikaa akateemisuutta ja ylioppilaskirjoituksia. Yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa ovi on auki politiikan huipulle asti ilman lakkiakin.

Lukioikään mennessä oppilaista tulisi kasvattaa agentteja, joille oppimisen oppiminen ja tiedon bongaaminen ovat agentuurin keskiössä. Innostuneisuus ja sosiaalistaminen yhteisiä asioita ja vaikuttamista kohtaan voidaan luoda vain opetussisällön monipuolisuudella ja innostuneilla sekä motivoituneilla oppimaan opettavilla eli ohjaavilla opettajilla. Oppimisen erilaisuutta tai sisältöjen erilaisuutta ei tule pelätä; selvää on että kaikkiin lukioihin ei saada opetus- ja kulttuuriministeriä vieraaksi. Mutta olisiko se keskustelussa naurattanut ahmakaan huono vaihtoehto? Digitaalisuus mahdollistaa paljon.

Nurmijärven yhteiskoulun rakenteisiin tullee syksyllä uudistus, kun rehtori lupasi keskustelun innoittamana rakentaa lukioonsa yhteistyövaltuutetun tehtävän. Yhteisöllisyys suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan saa vauhtia, kun yhteistyövaltuutettu ryhtyy organisoimaan koulun sisäisiä mutta erityisesti koulun ja sen ulkopuolisten toimijoiden välistä yhteistyötä. Muodostuukohan tehtävästä sisäänheittäjän vai portinvartijan pesti?   

Keltaiset varoitusliivit yllään lukiolaiset muistuttivat tulevaisuudesta. Täältä tulee uusi päättäjäsukupolvi! Siksi yhteiskuntakiihdyttämö ei voi toimia vain lukioissa. Yhtä lailla vaikuttamisoppia tulee jakaa ja innostaa agentuureja myös ammatillisissa oppilaitoksissa.Toiset myös heräävät myöhemmin (siis yhteiskunnallisiin asioihin), jolloin kiihdyttämöjä tarvitaan myös jatko-opinnoissa. Niihinhän se lukiokin valmistaa.    

 

ke 13.7.2016 klo 11.45-13, Kaupungintalon piha
Lukioalue - asiattomilta pääsy kielletty?
Suomen Lukiolaisten Liitto

Juha Aromaa, viestintäpäällikkö, Greenpeace
Sanni Grahn-Laasonen, opetus- ja kulttuuriministeri, Kok.
Mikko Jordman, rehtori, Nurmijärven yhteiskoulu
Hilkka Kemppi, puheenjohtaja, Keskustanuoret
Krista Kiuru, kansanedustaja, SDP
Peter Vesterbacka, Mighty Eagle, Rovio
Elli Luukkainen, juontaja, puheenjohtaja, Suomen Lukiolaisten Liitto