Ruoka on ketju tuottajalta kuluttajan pöytään tapahtuvia prosesseja

Kuluttaja päättää, mitä ruokakoriinsa ottaa. Kuluttajan tekemät valinnat ovat rahanarvoisia niin tuottajalle, teollisuudelle kuin kaupallekin. Maaseudun tulevaisuuden 100 vuotta – merkeissä keskusteltiin suomalaisesta ruuasta. Tilaisuuden järjestäjinä Antinkatu 5:ssä olivat Maaseudun tulevaisuus ja MTK.

Panelistit : Anne Kangasvuori-Hosike naudanlihatuottaja, yrittäjä,

Arttu Laine kenttäjohtaja,SOK

Jari Leijavaratoimitusjohtaja, Atria Suomi

Juha Marttilapuheenjohtaja, MTK

Juhana Vartiainen kansanedustaja,Kokoomus

Jouni Kemppainen juonsi tilaisuuden.

Kotimaisen ruuan arvostus on kasvamassa. Menestyvää kotimaista elintarviketeollisuutta sen sijaan pidettiin mahdottomana. Kuluttajalla on panelistien mukaan valmiutta maksaakin kotimaisesta tuotteesta enemmän. Missä mättää? Tuottaja ei elä pelkästä arvostuksesta. Kulut pitäisi pystyä hoitamaan. Suomalainen ruokakori oli eurooppalaisen hintavertailun mukaan kallis. Yleinen hinnan lasku ylituotanto-ongelman takia johti hintojen laskuun. Hintojen halpuuttaminen on kaupan markkinakeino tilanteeseen. Tuottajahinnat ovat myös laskeneet.

Mitä pitäisi tehdä, jotta tuottaja pystyy elämään? Vastauksena nähtiin toimivat markkinat. Oikea hinta. Todettiin, Euroopan laajuisesti maataloustuottajia olevan paljon. Tarjotaan on siis Suomeen. Todettiin, että maahan tuodaan raakalihaa, joka ei täytä Suomessa tuottajilta vaadittuja laatukriteerejä. Näillä hinnoilla ei kannata. Erilaiset kustannukset eivät jousta. Kysymys on ketjusta tuottajalta kuluttajalle .Yleinen kustannuskriisi kuitenkin tarkoittaa, että mikään yrittäminen ei kannata. Mikä on oikea hinta, jäi määrittelemättä.

Ruoka on strateginen juttu. Terveys on henkilökohtainen näkemys ruokavalinnoista. Sillä on helppo koukuttaa ainakin kokeilemaan. Juha Marttila korosti, että kuluttajille tiedottamisen tärkeyttä. Esimerkkinä hän mainitsi antibioottien käytöstä Suomessa ja Saksassa julkaistavia tutkimustuloksia, jotka olisivat kuluttajien nähtävillä. Hän korosti yhteistyön merkitystä ketjun joka vaiheessa. Alkuperämerkinnät takaavat laatua. Tärkeää on myös kansainvälinen yhteistyö.

Juhana Vartiainen vakuutti, ”Nationalismi ei toimi, Vaikka lähiruokaa arvostetaan, niin kotimaiseen erinomaiseen Suomi- ruokaan ei uskottu. Kansallinen henki, oman maan puhdas ruoka, sekoittuu joka maassa mukaan tuotekehittelyssä. Esitettiinkin, että onko Pohjoismainen yhteistyö mahdollistaa? Kasvisten tai lihan vastakkain asettelu ei saanut panelisteilta kannatusta. Molemmat kuuluvat monipuoliseen ruokaympyrään. Moniarvoiset kuluttajatrendit otetaan tuotannossa huomioon.

Keskustelu eteni taitavan juonnon ansiosta jouhevasi. Puheenvuorot olivat ytimekkäitä. Suomalainen ruoka keskustelu otsikkona on laaja. Huomioitsijan kannalta keskustelu sisälsi monia näkökulmia lähestyä aihetta. Ruoka ei ole pelkästään yhtä kuin ”maatalous”, vaan se ketju tuottajalta kuluttajan pöytään tapahtuneita prosesseja. Tuotekehittelyä, teollista käsittelyä, logistiikka. Joka vaiheella on hintansa. Useissa puheenvuoroissa todettiin, että kuluttaja päättää ”ruokalautasensa” kaikin ostopäätöksiin vaikuttavin maustein. Toinen viesti, että ”nationamismi ei toimi ” koskee laajemmin niin poliittisia päättäjiä kuin elintarviketeollisuuden kehittämistä vastaavia tahoja. Uusi peruna ja grillipihvi maistuvat Suomen suvessa.