Suomalaisen koulutuksen tasa-arvo-harhaako?

Suomi menestyy Pisa-tutkimuksissa vuosi vuoden jälkeen loistavasti ja syyksi on veikattu Suomen tasa-arvoista peruskoulua. Onko Suomen koululaitos tasa-arvon mallioppilas?

Porin koulutoimen ja OAJ :n järjestelmässä keskustelussa Porin kauppatorilla suomalaista peruskoulua kehuttiin ja tasokurssien paluulle sanottiin jyrkkä ei. Keskusteluun osallistuivat opetusministeri Jukka Gustafsson, toimittaja Marjukka Liiten, professori Kari Uusikylä ja lehtori Arja Laulainen, jotka rustasivat liitutauluille vastauksia juontaja Olli Luukkaisen tekemiin kysymyksiin. Runsaslukuisesta kuulijajoukosta ensimmäiset pääsivät istumaan pulpetteihin ja yleisö vastasi juontajan kysymyksiin viittaamalla.

Millaista sitten on onnistunut koulutus? Onnistunut koulutus lisää oppilaiden itsetuntemusta ja itsevarmuutta siinä mitä he itse haluavat. Ihanteellinen koulutusura ei ole aina se kaiken pisin vaan sellainen, jossa oppilas saa toteuttaa niitä arvoja ja asioita, jotka hän kokee tärkeäksi.

Koulussa ei opita ainoastaan opetettavia aineita vaan koulussa opetellaan olemaan muiden ihmisten kanssa. Koulutaipaleen aikana opitaan ratkomaan riitoja, hillitsemään tai näyttämään tunteita tilanteen mukaan, keskustelemaan ja kuuntelemaan.

Suomen koululaiset pärjäävät hienosti vertailussa muiden maiden oppilaisiin. Joskus tuntuu, että paineet saattavat nousta liiankin koviksi ja keskitason pärjääminen ei tunnu riittävän. Oppimistulokset eivät kuitenkaan ole kaikki kaikessa, ainakin yhtä tärkeää on saada ystäviä ja tulla toimeen muiden kanssa. Niille kaikkein lahjakkaimmillekin oppilaille Kari Uusikylä ehdottaa opetuksesta eriyttämisen sijaan sitä, että oppii sietämään iloisesti typeryyttä. Sillä tavalla, kun pärjää mainiosti meidän vähemmän lahjakkaiden kanssa.