Suomalainen työ ja kuluttaja. Kenen vallassa ovat kauppojen hyllyt?

Petra’s Cafen terassilla keskusteltiin kulutustottumuksista ja ostopäätöksistä runsaan yleisön kuunnellessa ajoittaisesta tihkusateesta huolimatta.
Kaupassa ostovalintoja tehdessä tulee harvoin mietittyä kuinka moneen asiaan valinta vaikuttaa. Toimitusjohtaja Pekka Tsupari valisti, että jos jokainen suomalainen ostaisi 10 eurolla kuukaudessa enemmän suomalaisia tuotteita, merkitsi se 10 000 uutta työpaikkaa Suomessa. Jokainen voi mielessään laskea kerrannaisvaikutuksia, jos 10 000 työtöntä siirtyisi työelämään ja alkaisi maksaa veroja ja saisi työn myötä lisää mielekkyyttä elämäänsä.
Tapakouluttaja Kaarina Suonperä kehotti kuulijoita katsomaan omia vaatteitaan ja miettimään kuinka moni niistä on tehty Suomessa. Tunsin piston sydämessäni, kun huomasin, että omista vaatteistani yksikään ei ollut suomalaista alkuperää.
Lohdutuksen sanojakin kuultiin, yhä useampi nuori on erittäin kiinnostunut ostamiensa tuotteiden alkuperästä eikä halua ostaa tuotteita, joiden valmistusmaata ei tiedä.